Τετάρτη 25 Απριλίου 2018

 Ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός στις μέρες μας και η περίπτωση του Ισλάμ.


Το Ισλάμ εμφανίστηκε γεωγραφικά και πολιτισμικά πολύ κοντά στον Χριστιανισμό έχοντας προσπορισθεί «δημιουργικά» τις ελληνοϊουδαϊκές παραδόσεις αλλά και τον ίδιο τον Χριστιανισμό. Ο γεωγραφικός άξονας του Ισλάμ, η Εγγύς Ανατολή, είτε γειτόνευε, είτε ήταν στο κέντρο των βιβλικών περιοχών, ενώ η ισλαμική γλώσσα, τα Αραβικά είναι όπως και τα Εβραϊκά, σημιτική γλώσσα. Ιστορικώς η ισλαμική στρατιωτική και πολιτική μηχανή άλλοτε απείλησε τον Χριστιανισμό και άλλοτε κυριάρχησε επ΄ αυτού[305].

Οι βασικοί πυλώνες της θρησκείας του Ισλάμ είναι ο Προφήτης Μωάμεθ και το ιερό βιβλίο, το Κοράνι. Κάθε πιστός μουσουλμάνος υποχρεούται σε πέντε βασικά καθήκοντα: α) την ομολογία πίστης στον Αλλάχ και αναγνώριση του Προφήτη αυτού, του Μωάμεθ, β) προσευχή προς τη Μέκκα καθημερινώς πέντε φορές, γ) ελεημοσύνη στους φτωχούς, δ) νηστεία, με αποχή από κάθε είδους οινοπνεύματος και κατανάλωση χοιρινού κρέατος. Κατά τον μήνα του Ραμαζανιού καθολική νηστεία από την ανατολή μέχρι τη δύση του ηλίου και ε) κάθε πιστός οφείλει τουλάχιστον μία φορά στη ζωή του να επισκεφθεί και να προσκυνήσει τη Μέκκα. Η θρησκεία του Ισλάμ συνταυτίζει τη θρησκεία με το κράτος και τον νόμο. Ο, απόλυτα υπερβατικός, Αλλάχ, διαμέσου του Προφήτη του, απαιτεί τυφλή υπακοή στο Κοράνι, το οποίο ερμηνεύεται από τη Σαρία (Sharia). Ο «ιερός πόλεμος (Τζιχάντ)» είναι ο προσωπικός αγώνας του κάθε πιστού μουσουλμάνου για την πνευματική και ηθική τελείωσή του. Μεταγενέστερα και συγκεκριμένα από τους φονταμενταλιστές, έλαβε το νόημα του «ιερού πολέμου» εναντίον των απίστων παραμερίζοντας το αρχικό νόημα[306].

Κατά την εμφάνιση του Ισλάμ στην Ευρώπη, οι χριστιανοί προσπαθώντας να το κατανοήσουν, οδηγήθηκαν σε λάθος συμπεράσματα. Θεμελιώδης αρχική παρανόηση ήταν η αντίληψη ότι ο Μωάμεθ ήταν για το Ισλάμ ότι και ο Χριστός για τον Χριστιανισμό. Έτσι η ζωντανή γλώσσα εμπλουτίσθηκε με τον προσβλητικό όρο «Μωαμεθανισμός» και ο Μωάμεθ αποκαλέστηκε «αγύρτης»[307].

Οι, αγριότατοι, επεκτατικοί πόλεμοι των πιστών του Ισλάμ και το μεσαιωνικό φαντασιακό οδήγησαν τον Dante Alighieri (1265-1313) να τοποθετήσει τον Μωάμεθ, στο Κάντο 28, στον όγδοο από τους εννέα κύκλους της Κόλασης της Θείας Κωμωδίας του, ως υπαίτιο σχισμάτων και διχονοιών[308]. Μέχρι το τέλος του 17ου αιώνα οι Ευρωπαίοι παραλλήλιζαν το Ισλάμ με το φόβο, την βαρβαρότητα, την καταστροφή, τον όλεθρο και την διαβολικότητα. Η έννοια του παρείσακτου και επίφοβου Ισλάμ βρίσκεται στα θεμέλια της σύνθεσης του ευρωπαϊκού πολιτισμού από τον Μεσαίωνα και εντεύθεν· το Ισλάμ έχει εντυπωθεί στους Ευρωπαίους ως ξένο, βάρβαρο και απειλητικό[309].

Το θρησκευτικό πολιτικό κίνημα του ισλαμισμού σήμερα συγχέεται με την θρησκεία του Ισλάμ. Ο ισλαμισμός επιθυμεί διακαώς την επιβολή του ισλαμικού νόμου με κάθε τρόπο και κάθε μέσο, έστω και με τη βία, δηλαδή με θρησκευτικό φονταμενταλισμό[310].

Η προϋπάρχουσα εντύπωση του καταστροφικού Ισλάμ σε συνδυασμό με τις βίαιες εκφράσεις του εξτρεμιστικού ισλαμισμού οδηγεί σε απομονωτισμό και περιθωριοποίηση των μουσουλμανικών ομάδων, οι οποίες κατοικούν στη Δύση. Αυτή η αντιμετώπιση οδηγεί μονοσήμαντα τις ομάδες αυτές στην αναζήτηση προστασίας από τους ισλαμιστές ολοκληρώνοντας ένα φαύλο βίαιο κύκλο. Η βία, είναι σχεδόν πάντα το αποτέλεσμα κάθε είδους καταπίεσης και ανελευθερίας.

Γ.3.2 Ο φονταμενταλισμός σήμερα
Στην έναρξη του 21ου αιώνα, το εξτρεμιστικό Ισλάμ, αφήνει το επισκεπτήριό του στον δυτικό κόσμο. Η τρομοκρατική οργάνωση Al-Qaeda με αρχηγό τον Osama bin Laden (1957-2011), μετατρέπουν σε σκόνη το Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου (WTC) της Νέας Υόρκης των Η.Π.Α., ενώ ταυτόχρονα το παντοδύναμο Πεντάγωνο της υπερδύναμης δέχεται σοβαρότατη επίθεση. Τα σύμβολα του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού έγιναν στάχτες[311].

Η 11η Σεπτεμβρίου του 2001, καταγράφεται στην ιστορία του πλανήτη, ως η αρχή της θρησκευτικής τρομοκρατίας του «σήμερα». Η σκόνη των νεκρών ανθρώπων και των κτιρίων σκεπάζει τον δυτικό κόσμο. Μία διαφορετικού τύπου τρομοκρατία, η αποστολή αυτοκτονίας, ενδύεται το θρησκευτικό μανδύα της μισαλλοδοξίας. Όλες οι στρατηγικές αντιμετώπισης της φονταμενταλιστικής τρομοκρατίας παροπλίζονται και περιθωριοποιούνται[312]. Όλα πλέον είναι εφικτά.

Από το 2004, η ευρωπαϊκή, ανεξίθρησκη και πολυπολιτισμική ήπειρος, υφίσταται αλλεπάλληλες τρομοκρατικές επιθέσεις, οι οποίες σκορπούν τον θάνατο, τον φόβο και το μίσος. Περιληπτική ημερολογιακή αναφορά στις φονταμενταλιστικές επιθέσεις κατά χωρών της Ευρώπης, από της ενάρξεως του 21ου αιώνα, παρατίθενται στο Παράρτημα της παρούσας εργασίας.

Τη θέση της Al-Qaeda διαδέχεται το χαλιφάτο του ISIS (Islamic State of Iraq and Syria), δηλαδή το Ισλαμικό Κράτος, αποτελούμενο από τζιχαντιστές, έμπλεο θρησκευτικού φανατισμού αλλά με μεγάλη πολεμική τεχνογνωσία[313]. To ISIS γνωρίζει τον τρόπο της άμεσης διάχυσης της πληροφορίας. Μέσω διαδικτύου ενημερώνει για τις εδαφικές επεκτατικές προθέσεις του[314]. Οι απανταχού χρήστες του διαδικτύου ενημερώνονται άμεσα και επακολουθεί κοινωνικός «πανικός». Οι τζιχαντιστές δίνουν οπτικοακουστικό υλικό στα κοινωνικά δίκτυα και στα Μ.Μ.Ε. με παραδοσιακούς αποκεφαλισμούς και πλήθος βασανιστικών θανάτων. Η δικτυωμένη κοινωνία παγώνει μπροστά στα εξελιγμένα κινητά της τηλέφωνα και τις δορυφορικές της τηλεοράσεις.

Ο φόβος και η βία που επικρατεί στην Ευρώπη σήμερα, εξαιτίας του ανεξέλεγκτου ισλαμικού εξτρεμισμού, οδήγησαν στη χάραξη μίας νέας αντιτρομοκρατικής πολιτικής στην Ε.Ε. Οι ευρωπαϊκές δημοκρατικές κοινωνίες καλούνται να βρουν την τομή ανάμεσα στην ασφάλεια και την ελευθερία. Την 1η Ιουνίου 2016, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη λειτουργία της βάσης Passenger Name Records (PNR) στην Ευρώπη[315]. Το θέμα της αντιμετώπισης του τρομοκρατικού κινδύνου υπό το πρίσμα της προστασίας προσωπικών δεδομένων και ανθρωπίνων δικαιωμάτων γίνεται εξαιρετικά επίκαιρο και δυσεπίλυτο.

Είναι γεγονός ότι η σημερινή κοινωνία ελεύθερα παρακολουθεί μπροστά από την δορυφορική της τηλεόραση, σε ζωντανή αναμετάδοση, άλλοτε τρομοκρατικές – δολοφονικές ενέργειες και ψυχρούς εκτελεστές να δίνουν την χαριστική βολή και άλλοτε απλά χειρονομίες κενέλ[316]. Σε αυτή την τρομοκρατημένη κοινωνία και ιδιαίτερα στην ευρωπαϊκή κοινωνία αναπτύσσεται έντονη ισλαμοφοβία, η οποία τείνει να λάβει τα όρια της «φυσιολογικής» αντίδρασης[317]. Οι πολίτες της Ε.Ε. ξεχνούν ότι οι εξτρεμιστές ισλαμιστές θυματοποιούν και μουσουλμάνους. Οι καταδικαστέες πράξεις ρατσισμού εναντίον των απανταχού μουσουλμάνων πηγάζουν προφανώς από την αβεβαιότητα του μέλλοντος. Κραυγές όπως «μας κλέβουν τις δουλειές μας», «αυξάνεται η εγκληματικότητα», «αλλοιώνεται η εθνική και πολιτιστική μας ταυτότητα» είναι κραυγές που ακούστηκαν και στο παρελθόν για να ενισχυθεί η δίωξη των Εβραίων με αποτέλεσμα το Ολοκαύτωμα.

Η ψευδαίσθηση της γνώσης της άλλης θρησκείας, το αίμα που ρέει στην Ευρώπη, ο καθημερινός τρόμος που φώλιασε στο μυαλό των ανθρώπων, η ιδέα των μουσουλμάνων δεύτερης και τρίτης γενιάς, που ενώ κοινωνικοποιήθηκαν στην Ευρώπη έρχονται σε ρήξη με αυτήν, τρομοκρατεί τους Ευρωπαίους και ολόκληρη τη Δύση. Όλα αυτά είναι, κατά την προσφιλή λαϊκή ρήση, νερό στον μύλο του (καραδοκούντα) ολοκληρωτισμού.

Η Ε.Ε., οφείλει να ενεργήσει με στόχο την θετική διαχείριση της διαφορετικότητας και να αποτρέψει τις μελλοντικές εστίες σύγκρουσης αποτρέποντας αυτή τη φορά, έγκαιρα την επανάληψη της Ιστορίας.

Ανακεφαλαιώνοντας, η θρησκεία έπαψε να είναι το μοναδικό μέσον για να μπορεί να κατανοήσει κανείς τον εαυτό του και τον κόσμο εξαιτίας της διαφοροποίησης της νεωτερικής κοινωνίας. Για την πλειονότητα των ευρωπαίων η θρησκεία έγινε ατομική πίστη, δηλαδή εντάχθηκε στην ιδιωτική σφαίρα. Δεν σταμάτησε όμως ποτέ να είναι η επαναστατική δύναμη σε κάθε κρίσιμη φάση της ιστορίας των ανθρώπων. Με αυτή τη δυναμική της επανήλθε στην μετανεωτερική κοινωνία των πολιτών όχι όμως απαραίτητα με την προνεωτερική μορφή της. Ακολουθώντας τον μοντερνιστικό κανόνα «για να αποκτήσεις ό,τι κληρονόμησες από τους πατέρες σου, πρέπει πρώτα να το καταστρέψεις» η επιστροφή στη θρησκεία έχει στοιχεία αστρολογίας, μαγείας κ.α. και είναι «αόρατη» στη δημόσια σφαίρα[318]. Αν και οι Ευρωπαίοι είναι κατά μείζονα λόγο χριστιανοί δεν βιώνουν απόλυτα τη χριστιανική πίστη και δεν καθοδηγούνται μόνο από χριστιανικές αξίες. Συνάμα η θρησκεία του Ισλάμ έχει ευκαταφρόνητη παρουσία στην πλουραλιστική θρησκευτικά και πολιτιστικά Ευρώπη με αποτέλεσμα να υφίστανται προβλήματα από τη μουσουλμανική διείσδυση και ανάπτυξη. Οι χλιαροί ευρωπαίοι χριστιανοί καλούνται να συνυπάρξουν με την τρίτη μονοθεϊστική θρησκεία ενώ η θρησκευτική τρομοκρατία δεν αφήνει κανένα περιθώριο πολιτισμένου διαλόγου



ΠΗΓΗ:http://www.pemptousia.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου